Listeners:
Top listeners:
Just4music Just4music
Adatkezelési tájékoztató
PREAMBULUM
Az Anderzen Média Korlátolt Felelősségű Társaság (székhelye: 3525 Miskolc, Vologda u. 4. 1/108., adószáma: 14924596-2-05, cégjegyzékszám: 5-09-018404, képviseli: Szák Andrásné ügyvezető, a továbbiakban: Adatkezelő) kiemelten fontosnak tartja az érintettek, így különösen munkatársai, partnerei, ügyfelei, látogatói információs önrendelkezési jogának tiszteletben tartását. Az Adatkezelő a személyes adatokat bizalmasan, a hatályos európai uniós, és hazai jogszabályoknak, valamint a kialakult (adatvédelmi) hatósági gyakorlatnak megfelelően kezeli, és megtesz minden olyan információbiztonsági és szervezési intézkedést, amely az adatok biztonságát, bizalmasságát, sértetlenségét és rendelkezésre állását garantálja.
Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 Rendelete (2016. április 27.) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről (a továbbiakban: GDPR), továbbá az információs önrendelkezési jogáról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: lnfotv.), foglaltak alapján az Adatkezelő az általa kezelt személyes adatok védelme érdekében az alábbi szabályzatot (a továbbiakban: Szabályzat) alkotja.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az Adatkezelő és a személyi állomanyába tartozó valamennyi foglalkoztatott, így különösen a vele munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személyek, illetve az általa megbízott adatfeldolgozók kötelesek a Szabályzatban foglaltakat magukra nézve kötelezőnek elismerni és az Adatkezelő tevékenységei körében végzett adatkezelések vonatkozásában a Szabályzatban foglaltak szerint eljárni.
1.1. A Szabályzat célja, hogy meghatározza az Adatkezelő által a tevékenységei körében végzett adatkezelések törvényes rendjét, valamint biztosítsa az adatvédelem, az információs önrendelkezési jog és az adatbiztonság követelményeinek érvényesülését, megakadályozza a jogosulatlan hozzáférést, az adatok jogosulatlan megváltoztatását és nyilvánosságra hozatalát.
1.2. A Szabályzat tárgyi hatálya a személyes adatoknak minden, az Adatkezelő által a tevékenységei körében végzett kezelésére kiterjed.
1.3. A Szabályzat személyi hatálya kiterjed:
1.4. Jelen Szabályzat alkalmazásában
AZ ADATKEZELŐ ADATVÉDELMI RENDSZERE
2.1. A Szabályzat hatálya alá tartozó adatkezelések tekintetében az Anderzen Média Korlátolt Felelősségű Társaság minősül adatkezelőnek.
2.2. Az Adatkezelőre vonatkozó adatok:
3.1. Az Adatkezelő adatvédelmi tisztviselőt jelölt ki az adatvédelem megfelelő szintje érvényesülésének fenntartása, valamint az adatvédelmi teendők koordinálása érdekében.
Az Adatkezelő adatvédelmi tisztviselőjét az Adatkezelő ügyvezetője bízza meg.
3.2. Az adatvédelmi tisztviselő legalább a következő feladatokat látja el:
3.3. Az adatvédelmi tisztviselő a fentieken túlmenően ellátja a Szabályzatban részére meghatározott feladatokat, illetve fő szabály szerint minden olyan feladatot, amellyel az Adatkezelő megbízza, kivéve abban az esetben, ha a feladat a GDPR (97) preambulumbekezdésében, vagy a 38. cikk {6} bekezdésében meghatározottak szerint összeférhetetlen az adatvédelmi tisztviselői tevékenység ellátásával. Az adatvédelmi tisztviselő az Adatkezelő ügyvezetőjének tartozik felelősséggel.
III. fejezet
AZ ADATKEZELÉS ELVEI
4.1. Az Adatkezelő számára kiemelten fontos érték a tisztességesség követelménye.
4.1.1. Ennek megfelelően az Adatkezelő mindenkor tiszteletben tartja az érintettek emberi méltóságát és magánéletét.
4.1.2. Tilos minden olyan tevékenység, amely az adatalanyok magánéletének szükségtelen megzavarásával jár.
4.1.3. Tilos minden olyan tevékenység, amely az érintettek személyes adatainak rejtett vagy titkos kezelésével jár, vagy az érintettek titkos megfigyelését eredményezi.
4.2. Az Adatkezelő mindenkor eleget tesz a jogszerűség követelményének.
4.2.1. Az Adatkezelő az általa folytatott tevékenységekkel összefüggésben végzett adatkezelések során a mindenkor hatályos adatvédelmi előírások betartásával jár el.
4.2.2. Az Adatkezelő továbbá eleget tesz a személyes adatok kezelésének jogalapjával kapcsolatos követelményeknek.
4.3. Az Adatkezelő törekszik arra, hogy az általa folytatott tevékenységekkel összefüggésben végzett adatkezelések átláthatóak legyenek az adatalanyok számára.
4.3.1. Az Adatkezelő e követelményt különösen a tájékoztatáshoz és hozzáféréshez való jog gyakorlásával összefüggésben, valamint az érintettel folytatott minden kommunikáció során érvényesíti.
4.4. Az Adatkezelő az általa folytatott tevékenységekkel összefüggésben végzett adatkezelések során mindenkor a célhoz kötöttség követelményére tekintettel jár el.
4.4.1. Az Adatkezelő a személyes adatokat kizárólag előre meghatározott, egyértelmű jogszerű cél – jog gyakorlása vagy kötelezettség teljesítése – érdekében kezeli. Az adatkezelésnek mindvégig meg kell felelnie e célnak.
4.4.2. Tilos a személyes adatokat a céllal össze nem egyeztethető módon kezelni.
4.4.3. Tilos a személyes adatokat előre meghatározott, egyértelmű és jogszerű cél hiányában kezelni.
4.4.4. Az Adatkezelő az általa folytatott tevékenységekkel összefüggésben végzett adatkezelések során csak olyan személyes adatot kezel, amely az adatkezelés célja szempontjából megfelelő és releváns, illetve az adatkezelés célja eléréséhez szükséges.
4.5. Az Adatkezelő az általa folytatott tevékenységekkel összefüggésben végzett adatkezelések során csak olyan személyes adatot kezel, amely pontos és naprakész.
4.5.1. Az Adatkezelő köteles minden észszerű intézkedést meghozni az adatkezelés céljai
szempontjából pontatlan személyes adatok haladéktalan törlése vagy helyesbítése érdekében.
4.6. Az Adatkezelő az általa folytatott tevékenységekkel összefüggésben végzett adatkezelések során biztosítja, hogy a kezelt személyes adatok az érintettek azonosítását csak az adatkezelés céljának eléréséhez szükséges ideig teszik lehetővé.
4.7. Az Adatkezelő megfelelő technikai vagy szervezési intézkedések alkalmazásával biztosítja a személyes adatok megfelelő biztonságát, az adatok jogosulatlan vagy jogellenes kezelésével, véletlen elvesztésével, megsemmisítésével vagy károsodásával szembeni védelmet is ideértve.
4.8. Az Adatkezelő biztosítja az általa folytatott tevékenységekkel összefüggésben végzett adatkezelések megfelelőségének igazolásához szükséges dokumentumok rendelkezésre állását és naprakészségét.
4.8.1. Az Adatkezelő köteles bizonyítani azt, hogy az általa folytatott tevékenységekkel összefüggésben végzett adatkezelések megfelelnek a vonatkozó adatvédelmi előírásoknak.
AZ ADATKEZELÉS JOGALAPJAI
7.1. Az érintett hozzájárulása akkor tekinthető az adatkezelés érvényes jogalapjának, amennyiben az az érintett akaratának önkéntes, konkrét és megfelelő tájékoztatáson alapuló és egyértelmű kinyilvánítása, amellyel az érintett nyilatkozat vagy a megerősítést félreérthetetlenül kifejező cselekedet útján jelzi, hogy beleegyezését adja az őt érintő személyes adatok kezeléséhez.
7.2. Az érintett hozzájárulása során biztosítani kell azt, hogy valódi választási lehetőség álljon az érintett rendelkezésére, a beleegyezés ,,tudatossága” felől nem lehet kétség.
7.2.1. Nem minősül önkéntesnek a hozzájárulás akkor, ha annak következményei aláássák az egyén választási szabadságát.
7.3. Az érintett hozzájárulása esetén továbbá:
7.4. A hozzájárulás beszerzése előtt az Adatkezelő, a vele munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személy, vagy az Adatkezelővel kötött szerződés alapján eljáró adatfeldolgozó köteles megfelelő tájékoztatásban részesíteni az érintettet. A tájékoztatás megtörténhet az erre rendszeresített hozzájáruló nyilatkozaton feltüntetett információk megismerése révén. Ebben az esetben elegendő időt kell biztosítani az érintett számára arra, hogy megismerje a tájékoztatást és megértse a benne foglaltakat.
7.4.1. Az érintett jogosult további információkat és felvilágosítást kérni az Adatkezelőtől, az Adatkezelővel munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személytől, vagy az Adatkezelővel kötött szerződés alapján eljáró adatfeldolgozótól. A tájékoztatás vagy felvilágosítás megadása kötelező.
8.1. Az Adatkezelő és az érintett közötti szerződés létrehozása és teljesítése jogalapot teremthet a személyes adatok kezelésére.
8.2. A szerződés megkötése érdekében akkor kezelhetők személyes adatok, ha:
8.3. A szerződés teljesítése érdekében akkor kezelhetők a személyes adatok, ha:
8.4. A szükségesség követelménye a szerződéses jogalap alkalmazásának előfeltétele. E követelmény nem redukálható pusztán a szerződéses kitételek vizsgálatára, hanem feltételezi az adatvédelmi garanciák, illetve a GDPR-ban meghatározott alapelvek mérlegelését is, különös tekintettel a tisztességes eljárás, a célhoz kötöttség és az adattakarékosság elvére. Amennyiben tehát az adatkezelés hasznos, de nem objektíve szükséges a szerződés teljesítéséhez, nem alkalmazható a szerződéses jogalap.
9.1. Az Adatkezelő – ideértve azt az adatkezelőt is, akivel a személyes adatokat közölhetik – vagy valamely harmadik fél jogos érdeke jogalapot teremthet az adatkezelésre, feltéve, hogy az
érintett érdekei, alapvető jogai és szabadságai nem élveznek elsőbbséget, figyelembe véve az adatkezelővel való kapcsolata alapján az érintett észszerű elvárásait.
9.2. Az Adatkezelő – ideértve azt az adatkezelőt is, akivel a személyes adatokat közölhetik – vagy valamely harmadik fél jogos érdeke nem teremthet jogalapot az adatkezelésre, amennyiben az adatkezelést az Adatkezelő- ideértve azt az adatkezelőt is, akivel a személyes adatokat közölhetik
– vagy valamely harmadik fél közfeladat ellátásával összefüggésben végzi.
9.3. A jogos érdek fennállásának megállapításához megvizsgálandó többek között az, hogy az érintett a személyes adatok gyűjtésének időpontjában és azzal összefüggésben számíthat-e észszerűen arra, hogy adatkezelésre az adott célból kerülhet sor.
9.4. Az érintett érdekei és alapvető jogai elsőbbséget élvezhetnek az Adatkezelő érdekével szemben, ha a személyes adatokat olyan körülmények között kezelik, amelyek közepette az érintettek nem számítanak további adatkezelésre.
9.5. A jogos érdek jogalapként történő kezeléséhez az szükséges, hogy az Adatkezelő elvégezze az ún. érdekmérlegelési tesztet. Az érdekmérlegelési teszt a következő lépésekből áll:
9.6. A munkatársak ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelésekre vonatkozó érdekmérlegelési tesztet a Munkatársi tájékoztató tartalmazza.
10.1. Az Adatkezelőre vonatkozó jogi kötelezettség teljesítése is jelentheti az adatkezelés jogalapját.
10.2. A jogi kötelezettség teljesítése abban az esetben szolgáltathat jogalapot a személyes adatok kezeléséhez, amennyiben:
AZ ÉRINTETTI JOGOK
11.1. Az érintettek részére a személyes adatok megszerzésének időpontjában tájékoztatást kell adni a személyes adatok kezelésének tényéről, céljáról, jogalapjáról, a kezelt adatok köréről, az adatkezelés módjáról, időtartamáról vagy az időtartam meghatározásának szempontjairól, az adattovábbítás szabályairól a felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának jogáról.
11.2. A 11.1. pont szerinti tájékoztatás mellett az érintett figyelmét kifejezetten fel kell hívni a tiltakozáshoz való jog érvényesítésének lehetőségére, és az erre vonatkozó tájékoztatást egyértelműen és minden más információtól elkülönítve kell megjeleníteni.
11.3. A 11.1. és a 11. 2. pontok szerinti tájékoztatást:
11.4. A 11.3. pont a) és c) pontja szerinti tájékoztatásokat az Adatkezelő honlapján, tömör, átlátható, és könnyen hozzáférhető formában, világosan és közérthetően megfogalmazva kell elhelyezni.
11.5. A 11.3. b) pont szerinti tájékoztatást a jogviszony létesítésekor elektronikus formában kell megadni, melynek megtörténtét az érintett papír alapú nyilatkozatával írásban igazolni köteles.
12.1. Az érintett kérelmére az adatkezelést végző illetékes ügyintéző vagy az adatvédelmi tisztviselő a kérelem beérkezésétől számított 30 napon belül tájékoztatást ad az érintett vonatkozásában folyamatban lévő adatkezelésről.
12.1.1. Az érintett jogosult arra, hogy a személyes adatokhoz és a következő információkhoz hozzáférést kapjon:
12.1.2. A személyes adatokhoz való hozzáférést úgy kell biztosítani, hogy ez alatt az érintett más személy személyes adatait lehetőleg ne ismerhesse meg. Ez alól kivételt képezhetnek azok a személyes adatok, amelyek mind az érintettre, mind pedig egy másik személyre vonatkoznak.
12.1.3. Az érintett hozzáféréshez való jogát az Adatkezelő az elérni kívánt céllal arányosan korlátozhatja vagy megtagadhatja, ha ezen intézkedés elengedhetetlenül szükséges:
12.1.4. Amennyiben az Adatkezelő a 12.1.3. pontban foglaltak szerint megtagadja vagy korlátozza az érintett hozzáférési jogát, erről haladéktalanul írásban tájékoztatja érintettet – amennyiben a korlátozás, megtagadás célját ez nem veszélyezteti – az intézkedés indokát is megjelölve. A tájékoztatásban az Adatkezelő külön felhívja érintett figyelmét, hogy hozzáférési jogát a felügyeleti hatóság közreműködésével is gyakorolhatja.
12.2. Az Adatkezelő a Szabályzat 1. számú függelékében foglalt, önálló nyilvántartásban tartja nyilván a hozzáféréshez való jog gyakorlásával kapcsolatos intézkedéseit. Amennyiben az Adatkezelő az 12.1.3. pontban foglalt intézkedést alkalmaz, az intézkedés jogi és ténybeli indokait is megjelöli.
Az érintett kérelmére az adatkezelést végző illetékes ügyintéző vagy az adatvédelmi tisztviselő indokolatlan késedelem nélkül helyesbíti az érintettre vonatkozó pontatlan személyes adatokat. Figyelembe véve az adatkezelés célját, az érintett jogosult arra, hogy kérje a hiányos személyes adatok – egyebek mellett kiegészítő nyilatkozat útján történő – kiegészítését is.
14.1. Az érintett kérelmére az adatkezelést végző illetékes ügyintéző vagy az adatvédelmi tisztviselő indokolatlan késedelem nélkül törli az érintett személyes adatait vagy azoknak az érintett által meghatározott körét, feltéve, hogy az alábbi esetek valamelyike fennáll:
14.1.1. Ha az Adatkezelő nyilvánosságra hozta a személyes adatot, és a 14.1. pont értelmében azt törölni köteles, az elérhető technológia és a megvalósítás költségeinek figyelembevételével megteszi az észszerűen elvárható lépéseket – ideértve technikai intézkedéseket – a szóban forgó személyes adatokra mutató linkek vagy e személyes adatok másolatának, illetve másodpéldányának törlése érdekében.
14.2. Az Adatkezelő a személyes adatok törlését a jogszerű kérelem ellenére sem végezheti el, amennyiben az adatkezelés szükséges:
15.1. Az érintett kérelmére az adatkezelést végző illetékes ügyintéző korlátozza az adatkezelést, ha az alábbi feltételek valamelyike teljesül:
15.2. Ha az adatkezelés az (1) bekezdés alapján korlátozás alá esik, az ilyen személyes adatokat a tárolás kivételével csak az érintett hozzájárulásával, vagy jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy más természetes vagy jogi személy jogainak védelme érdekében, vagy az Unió, illetve valamely tagállam fontos közérdekéből lehet kezelni.
15.3. Az adatkezelést végző illetékes ügyintéző vagy az adatvédelmi tisztviselő az érintettet, akinek a kérésére az (1) bekezdés alapján korlátozták az adatkezelést, az adatkezelés korlátozásának feloldásáról előzetesen tájékoztatja.
Az Adatkezelő minden olyan címzettet tájékoztat a személyes adatot érintő valamennyi helyesbítésről, törlésről vagy adatkezelés-korlátozásról, akivel, illetve amellyel a személyes adatot közölte, kivéve, ha ez lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy erőfeszítést igényel.
17.1. Az érintett kérelmére az adatkezelést végző illetékes ügyintéző biztosítja a személyes adatok hordozhatóságát az alábbi feltételek teljesülése esetén:
17.2. Az adathordozhatósághoz való jog gyakorlása során az Adatkezelő köteles a személyes adatokat tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban az érintett rendelkezésére bocsátani
{PDF/XML).
17.3. Az érintett kérheti, hogy az Adatkezelő a személyes adatokat közvetlenül egy másik adatkezelő részére továbbítsa. E lehetőséggel az érintett abban az esetben élhet csak, ha az technikailag megvalósítható.
17.4. Az Adatkezelő emellett – a hozzáféréshez való jog érvényesülésének elősegítése érdekében – papír alapon is köteles rendelkezésre bocsátani a személyes adatokat.
18.1. Amennyiben az adatkezelés az Adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez szükséges, az érintett tiltakozhat a személyes adatok kezelése ellen.
18.1.1. Tiltakozás esetén az Adatkezelő a személyes adatokat nem kezelheti tovább, kivéve, ha bizonyítja, hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az érintett érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak.
18.2. Ha a személyes adatok kezelése közvetlen üzletszerzés érdekében történik, az érintett jogosult arra, hogy bármikor tiltakozzon a rá vonatkozó személyes adatok e célból történő kezelése ellen.
18.2.1. Amennyiben az érintett tiltakozik a személyes adatok közvetlen üzletszerzés céljából történő
kezelése ellen, akkor a személyes adatok a továbbiakban e célból nem kezelhetők.
19.1. Adatkezeléssel kapcsolatos jogainak megsértése esetén az érintett – az adatkezelést végző ügyintéző útján vagy közvetlenül – az adatvédelmi tisztviselőhöz fordulhat, aki a panaszt megvizsgálja, és ha alapos, az Adatkezelő ügyvezetőjénél intézkedést kezdeményez, ellenkező esetben a panaszt elutasítja.
19.1.1. Az elutasításról az Adatkezelő a panaszost a kérelem kézhezvételét követő 30 napon belül írásban tájékoztatja, a kérelem elutasításának ténybeli és jogi indokait is közölve. A kérelem elutasítása esetén a panaszost tájékoztatni kell a bírósági jogorvoslat, továbbá a felügyeleti szervhez fordulás lehetőségéről is. Az elutasított kérelmekről az adatvédelmi tisztviselő jegyzőkönyvet köteles felvenni.
19.2. Ha az érintett továbbra is sérelmezi azt, ahogy a Adatkezelő kezeli az adatait, vagy közvetlenül hatósághoz szeretne fordulni, akkor bejelentéssel élhet a Nemzeti Adatvédelmi és lnformációszabadság Hatóságnál (dm: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11., postacím: 1363 Budapest, Pf . 9., e-mail: ugyfelszolg,dat@naih.hu, honlap: www.naih.hu).
19.2.1. Az érintettnek lehetősége van továbbá személyes adatainak védelme érdekében bírósághoz fordulni, amely az ügyben soron kívül jár el. Ebben az esetben az érintett szabadon választhat, hogy a lakóhelye (állandó lakcím) vagy a tartózkodási helye (ideiglenes lakcím) szerinti törvényszéknél (http://birosag.hu/torvenyszekek) nyújtja-e be keresetét.
19.2.2. Az érintett a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti törvényszéket megkeresheti a http://birosag.hu/ugyfelkapcsolati-portal/birosag-kereso oldalon.
ADATBIZTONSÁG
AZ ADATVÉDELMI INCIDENSEK KEZELÉSE
29.1. Az Adatkezelő akár belső, akár külső jelzés alapján értesülhet a nemvárt eseményről.
29.2. Belső jelzésnek minősül, ha az Adatkezelővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személy, vagy az Adatkezelővel kötött szerződés alapján eljáró adatfeldolgozó észleli a nemvárt eseményt.
29.2.1. Amennyiben az Adatkezelővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személy észleli a nemvárt eseményt, köteles haladéktalanul, legfeljebb azonban az
29.2. pont szerinti észleléstől számított 2 órán belül tájékoztatni közvetlen felettesét, illetve az Adatkezelő ügyvezetőjét.
29.2.2. Amennyiben az Adatkezelővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló olyan személy észleli a nemvárt eseményt, akinek nincs közvetlen felettese, köteles haladéktalanul, legfeljebb azonban a 29.2. pont bekezdés szerinti észleléstől számított 2 órán belül tájékoztatni az Adatkezelő ügyvezetőjét.
29.2.3. Amennyiben az Adatkezelővel kötött szerződés alapján eljáró adatfeldolgozó észleli a nemvárt eseményt, köteles az említett szerződésben meghatározott kapcsolattartó útján haladéktalanul, legfeljebb azonban az 29.2. pont szerinti észleléstől számított 2 órán belül tájékoztatni az Adatkezelő ügyvezetőjét.
29.3. Külső jelzésnek minősül, ha a 29.2. pontban meghatározott személyek körén kívül eső bármely személy észleli a nemvárt eseményt, és erről- szóban, írásban vagy elektronikus úton – tájékoztatja az Adatkezelőt.
29.3.1. Amennyiben a külső jelzés az Adatkezelővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személyhez érkezik, e személy köteles haladéktalanul, legfeljebb azonban az 29.2. pont szerinti észleléstől számított 2 órán belül tájékoztatni közvetlen felettesét, illetve az Adatkezelő ügyvezetőjét.
29.3.2. Amennyiben az Adatkezelővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló olyan személyhez érkezik a tájékoztatás, akinek nincs közvetlen felettese, köteles haladéktalanul, legfeljebb azonban az 29.2. pont szerinti észleléstől számított 2 órán belül tájékoztatni az Adatkezelő ügyvezetőjét.
29.3.3. Amennyiben az Adatkezelővel kötött szerződés alapján eljáró adatfeldolgozóhoz érkezik a tájékoztatás, köteles az említett szerződésben meghatározott kapcsolattartó útján haladéktalanul, legfeljebb azonban az 29.3. pont szerinti észleléstől számított 2 órán belül tájékoztatni az Adatkezelő ügyvezetőjét.
29.3.4. A NAIH Adatkezelő részére küldött megkeresése minden esetben külső jelzésnek minősül.
29.4. Az Adatkezelő ügyvezetője köteles haladéktalanul, legfeljebb azonban a beérkezéstől számított 2 órán belül továbbítani a nemvárt eseményről szóló tájékoztatást az Adatkezelő adatvédelmi tisztviselője részére.
29.5. Az adatvédelmi tisztviselő köteles a hozzá beérkezett a nemvárt eseményről szóló tájékoztatást haladéktalanul megvizsgálni.
29.5.1. Az adatvédelmi tisztviselő eljárása során az alábbi tényezőket veszi figyelembe:
29.5.2. Az adatvédelmi tisztviselő jogosult a nemvárt esemény vizsgálatával összefüggésben az Adatkezelővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személytől, valamint az Adatkezelővel kötött szerződés alapján eljáró adatfeldolgozótól információt, tájékoztatást kérni.
29.6. Amennyiben az adatvédelmi tisztviselő – a 29.5.1. a)-b) pontja esetében végzett vizsgálat eredményeként – megállapítja, hogy a személyes adatokat érintő nemvárt esemény a biztonság sérüléséből következett be, az a GDPR 33. cikk (1) bekezdése szerinti tudomásra jutásnak minősül.
29.6.1. Amennyiben az adatvédelmi tisztviselő a vizsgálat következtében megállapítja, hogy a nemvárt esemény adatvédelmi incidensnek minősül, köteles elvégezni az incidens kategorizálását is.
30.1. Az adatvédelmi tisztviselő haladéktalanul, legfeljebb azonban a 29.4. pont szerinti tudomásra jutásáról számított 2 órán belül értesíti az Adatkezelő ügyvezetőjét az adatvédelmi incidensről, és összehívja az incidenskezelő csoportot.
30.2. Az incidenskezelő csoport feladata az adatvédelmi incidens körülményeinek feltárása, az adatvédelmi incidens kockázatainak felmérése, elemzése és kezelése, valamint az adatvédelmi incidenssel kapcsolatos további intézkedések megtételére vonatkozó döntéshozatal.
30.2.1. Az incidenskezelő csoport vezetését és irányítását az adatvédelmi tisztviselő látja el.
30.2.2. Az incidenskezelő csoport az adatvédelmi incidens kezelésének lezárásáig folyamatosan ülésezik az adatvédelmi tisztviselő által meghatározott rendszerességgel.
30.2.3. Az incidenskezelő csoport az adatvédelmi incidens kezelésének lezárásával szűnik meg, ideértve a NAIH esetleges eljárása keretében hozott döntéseket is.
30.2.4. Az incidenskezelő csoport a tevékenységének lezárásaként jelen Szabályzat 5. számú függelékében foglaltak szerinti formában és tartalommal jelentést készít az Adatkezelő ügyvezetőjének az incidens kezelésével kapcsolatban.
30.2.5. Az incidenskezelő csoport tagjai:
30.3. Az incidenskezelő csoport első ülését az adatvédelmi tisztviselő nyitja meg.
30.3.1. Az adatvédelmi tisztviselő az incidenskezelő csoport első ülésén ismerteti az adatvédelmi incidenssel kapcsolatban rendelkezésre álló információkat, tényeket, különös tekintettel az adatvédelmi incidens bekövetkezésének körülményeire és az incidens kategorizálására.
30.3.2. Az incidenskezelő csoport ezt követően megkezdi az adatvédelmi incidens kockázatainak felmérését és elemzését, azok valószínűségének és súlyosságainak figyelembevételével. A kockázatok tekintetében azok forrását, a kiszolgáló környezetet, a személyes adatokat, illetve az incidens lehetséges hatásait kell vizsgálni.
30.4. A kockázatok forrása tekintetében figyelembe vehető tényezők:
30.5. A kiszolgáló környezet szempontjából figyelembe vehető tényezők:
30.6. A személyes adatok szempontjából figyelembe vehető tényezők:
30.7. Az incidens hatásai szempontjából figyelembe vehető tényezők:
30.8. Az incidenskezelő csoport köteles az adatvédelmi incidenst egyedileg, kockázati szint szerint besorolni a következők szerint: alacsony, közepes vagy magas kockázatú incidens.
30.9. A 30.4. pont b)-d) pontjaiban foglalt esetek, a 30.6. pont a) pontjában foglalt különleges adatok és c) pontjában foglalt kiszolgáltatott helyzetben lévő érintettek, a 30.7. pont b) pontja szerinti személyes adatok, illetve e) pontja szerinti érintettek magas száma közepes vagy magasabb kockázatot jelent.
30.10. Szintén valószínűsíthetően magasabb kockázattal jar az adatvédelmi incidens a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve, ha annak eredménye:
30.11. Amennyiben az adatvédelmi incidens alacsony kockázatú, úgy kell tekinteni, hogy az
valószínűsíthetően nem jár kockázattal a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve.
30.12. Amennyiben az adatvédelmi incidens közepes kockázatú, úgy kell tekinteni, hogy az – a GDPR 33. cikk (1) bekezdése szerint – valószínűsíthetően kockázattal jár a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve.
30.13. Amennyiben az adatvédelmi incidens magas kockázatú, úgy kell tekinteni, hogy az – a GDPR 34. cikk (1) bekezdése szerint – valószínűsíthetően magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve.
30.14. Az incidenskezelő csoport köteles továbbá meghozni mindazon intézkedéseket, amelyek az adatvédelmi incidens következményeinek mérséklése vagy elhárítása érdekében szükséges, ideértve az érintett rendszerek működésének helyreállítását, az érintettek esetleges tájékoztatását, valamint
– szabálysértés vagy bűncselekmény esetén – a szabálysértések vagy bűncselekmények felderítésére hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervek értesítését.
30.15. Az adatvédelmi incidens bejelentése
30.15.1. Amennyiben az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően kockázattal jár a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve, az Adatkezelő köteles indokolatlan késedelem nélkül, és ha lehetséges, legkésőbb 72 órával azután, hogy az adatvédelmi incidens a tudomására jutott, bejelentést tenni a NAIH-hoz jelen Szabályzat 6. számú függelékben foglaltak szerinti formában és tartalommal.
30.15.2. Amennyiben az adatvédelmi incidens körülményeinek feltárása, kockázatainak felmérése indokolttá teszi, a bejelentés részletekben is történhet.
30.15.3. Az Adatkezelő nevében a bejelentési kötelezettséget az adatvédelmi tisztviselő papír alapon, vagy a NAIH honlapján elérhető elektronikus bejelentési rendszer útján teljesít i.
30.15.4. A NAIH részére tett bejelentésnek tartalmaznia kell:
30.15.5. Az adatvédelmi tisztviselő köteles együttműködni a NAIH-hal az adatvédelmi incidensek kezelésével összefüggésben indult eljárások során.
30.15.6. Az adatvédelmi tisztviselő köteles a NAIH rendelkezésére bocsátani az adatvédelmi incidensek kezelésével összefüggésben indult eljárások lefolytatásához szükséges további információkat.
30.15.7. Annak érdekében, hogy az adatvédelmi tisztviselő teljesíteni tudja a fenti kötelezettséget, jogosult az Adatkezelővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személytől, valamint az Adatkezelővel kötött szerződés alapján eljáró adatfeldolgozótól információt, tájékoztatást kérni.
30.15.8. Az incidenskezelő csoport tagjai kötelesek közreműködni az adatvédelmi tisztviselővel a fenti kötelezettség teljesítése során.
30.15.9. Amennyiben a 9.3.1. pont szerinti bejelentés mellőzésére kerül sor, annak okait az adatvédelmi tisztviselő dokumentálni köteles.
30.15.10. A bejelentés megtörténtével vagy mellőzésével kapcsolatos információk az incidenskezelő csoport 30.2.4. pont szerinti jelentésének részét képezik.
30.16. Az érintettek tájékoztatása
30.16.1. Amennyiben az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve, az Adatkezelő köteles indokolatlan késedelem nélkül tájékoztatni az érintettet az adatvédelmi incidensről jelen Szabályzat 7. számú függelékben foglaltak szerinti formában és tartalommal.
30.16.2. Az Adatkezelő nevében a 30.16.1.pont szerinti kötelezettséget az adatvédelmi tisztviselő teljesíti.
30.16.3. Amennyiben az adatvédelmi incidens az Adatkezelővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személyeket érint, a tájékoztatást az érintetteket foglalkoztató szervezeti egységek bevonásával, a munkatársakkal történő kapcsolattartás céljára használt rendszerek segítségével kell megadni.
30.16.4. Amennyiben az adatvédelmi incidens a 30.16.3. bekezdés hatálya alá nem tartozó személyeket érint, a tájékoztatást az érintettekkel történő kapcsolattartás céljára használt rendszerek segítségével kell megadni. Ebben az esetben a tájékoztatás tartalmának kialakításában az Adatkezelő sajtókapcsolatokért felelős munkatársa közreműködik.
30.16.5. Amennyiben – az érintettek nagy számára tekintettel – a személyes tájékoztatás lehetetlen lenne vagy aránytalan költséggel járna az Adatkezelőre nézve, a tájékoztatás helyi vagy országos sajtótermékekben megjelentetett figyelemfelhívó jelzés útján is megadható.
30.16.6. A 30.16.4. es 30.16.5. pontokban foglalt esetekben az Adatkezelő honlapján figyelemfelhívó jelzést kell elhelyezni, amely általános tájékoztatást nyújt az incidens jellegéről, az érintett személyes adatok, illetve az érintettek kategóriáról.
30.16.7. Az érintett vagy érintettek részére nyújtott tájékoztatásnak tartalmaznia kell legalább:
30.16.8. Annak érdekében, hogy az adatvédelmi tisztviselő teljesíteni tudja a 14.1.1. pontban foglalt kötelezettségét, javasolt az Adatkezelővel munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személytől, valamint az Adatkezelővel kötött szerződés alapján eljáró adatfeldolgozótól információt, tájékaztatást kérni.
Az incidenskezelő csoport tagjai kötelesek közreműködni az adatvédelmi tisztviselővel a 14.1.1. pontban foglalt kötelezettség teljesítése során.
30.16.9. Amennyiben a 14.1.1. pont szerinti tájékoztatás mellőzésére kerül sor, annak okait az adatvédelmi tisztviselő dokumentálni köteles.
A tájékaztatás megtörténtével vagy mellőzésével kapcsolatos információk az incidenskezelő csoport 30.2.4. pont szerinti jelentésének részét képezik.
30.17. Az adatvédelmi incidensek nyilvántartása
30.17.1. Az Adatkezelő köteles nyilvántartani az adatvédelmi incidenseket, tekintet nélkül azok kockázati besorolására.
30.17.2. Az Adatkezelő a 30.17.1. pont szerinti kötelezettségének a 2. számú függelékben foglaltak szerinti formában és tartalommal tesz eleget.
30.17.3. Az adatvédelmi incidensek nyilvántartása tartalmazza:
30.17.4. Az Adatkezelő nevében a 30.17.1. pont szerinti kötelezettséget az adatvédelmi tisztviselő teljesíti.
30.17.5. Az adatvédelmi tisztviselő gondoskodik az adatvédelmi incidensek nyilvántartásának naprakészen tartásáról, frissítéséről.
30.17.6. Az adatvédelmi tisztviselő köteles a nyilvántartást a NAIH ez irányú kérésére rendelkezésre bocsátani.
VIII. Fejezet
ELSZÁMOLTATHATÓSÁG
31.1. Az Adatkezelővel a jelen Szabályzat 1.1.3. pontja szerint jogviszonyban álló személy, aki személyes adat birtokába jut, ilyet munkaköre vagy tisztsége alapján kezel, köteles védeni és őrizni a személyes adatokat, és minden erőfeszítést megtenni annak érdekében, hogy azoknak megfelelő védelmét biztosítsa.
31.2. Az adatokat védeni kell, különösen a jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, továbbítás, nyilvánosságra hozatal, törlés vagy megsemmisítés, valamint a véletlen megsemmisülés és sérülés, továbbá az alkalmazott technika megváltozásábóI fakadó hozzáférhetetlenné válás ellen.
31.3. Az Adatkezelővel jogviszonyban állók, illetve az Adatkezelő képviseletében eljáró személyek kötelesek bizalmasan kezelni minden olyan személyes adatot, amely számukra a jogviszonyukkal összefüggésben vált ismertté.
31.4. Az Adatkezelővel jogviszonyban álló, adatkezelést vagy adatfeldolgozást végző személyek felelősséggel tartoznak minden olyan kárért, amely adatkezelési, adatvédelmi kötelezettségük megszegéséből származik.
31.5. Ha az adatkezelést az Adatkezelő nevében más végzi, az Adatkezelő kizárólag olyan adatfeldolgozókat vehet igénybe, akik vagy amelyek megfelelő garanciákat nyújtanak az adatkezelés követelményeinek való megfelelést és az érintettek jogainak védelmét biztosító, megfelelő technikai és szervezési intézkedések végrehajtására.
31.6. Az adatfeldolgozó áItal végzett adatkezelést olyan szerződésnek kell szabályoznia, amely köti az adatfeldolgozót az Adatkezelővel szemben. A szerződés kizárólag írásban köthető meg.
31.7. A szerződésben rögzíteni kell különösen az alábbiakat:
31.8. Amennyiben szükséges, az adatkezelő és az adatfeldolgozó további intézkedéseket hoz annak biztosítására, hogy az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó irányítása alatt eljáró, a személyes adatokhoz hozzáféréssel rendelkező természetes személyek kizárólag az adatkezelő utasításának megfelelően kezelhessék az említett adatokat.
32.1. Az Adatkezelő szervezeti rendszeren belül a személyes adatok – a feladat elvégzéséhez szükséges mértékben és ideig – olyan szervezeti egységhez, személyhez továbbíthatók, amelynek az Adatkezelőnél végzett feladatának ellátásához a személyes adatok megismerése és kezelése szükséges.
32.2. Az Adatkezelőnél különböző célra irányuló adatkezelések csak törvényes céloknak megfelelően, indokolt esetben kapcsolhatók össze.
32.3. Olyan megkeresés, amely az Adatkezelő által kezelt személyes adat továbbítására irányul csak jogszabályi előírás alapján, vagy csak a (2) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén teljesíthető. Minden más esetben az adattovábbítás teljesítését meg kell tagadni.
32.4. Olyan esetben, amikor az adattovábbítás nem jogszabályi kötelezettségen alapul, a megkeresés csak akkor teljesíthető, ha az érintett ehhez – részletes tájékoztatást követően – igazolható módon hozzájárul, vagy ha az az Adatkezelő vagy harmadik személy jogos érdekének érvényesítéséhez szükséges.
32.5. Külföldre irányuló adattovábbítás esetén az adattovábbítást végzőnek külön meg kell győződnie arról, hogy a külföldre történő adattovábbítás GDPR-ban előírt feltételei fennállnak-e. Ennek kapcsán vizsgálandó, hogy az adattovábbítás a GDPR-ban meghatározott valamely jogalapnak megfelelően történik-e, és az adatok megfelelő védelmi szintje az adatokat átvevő adatkezelőnél biztosított-e. Ha az adattovábbítás az Európai Gazdasági Térség valamely tagállamába irányul, úgy a személyes adatok megfelelő szintű védelmét nem kell vizsgálni.
32.6. Olyan személyes adatok továbbítására – ideértve a személyes adatok harmadik országból vagy nemzetközi szervezettől egy további harmadik országba vagy további nemzetközi szervezet részére történő újbóli továbbítását is -, amelyeket harmadik országba vagy nemzetközi szervezet részére történő továbbításukat követően adatkezelésnek vetnek alá vagy szándékoznak alávetni, csak abban az esetben kerülhet sor, ha az adatkezelő és az adatfeldolgozó egyaránt teljesíti a GDPR-ban rögzített feltételeket.
32.7. Személyes adatok harmadik országba vagy nemzetközi szervezet részére történő továbbítására sor kerülhet, ha az Európai Bizottság megállapította, illetve az Európai Unió Hivatalos Lapjában és annak honlapján közzétette, hogy a harmadik ország, a harmadik ország valamely területe, vagy egy vagy több meghatározott ágazata, vagy a szóban forgó nemzetközi szervezet megfelelő védelmi szintet biztosít (megfelelőségi határozat). Az ilyen adattovábbításhoz nem szükséges külön engedély.
32.8. Személyes adatok továbbítása során, amennyiben az postai küldeményként történik, biztosítani kell, hogy a küldemény zártan kerüljön feladásra.
32.9. Az Adatkezelő vállalja, hogy a személyes adatokat statisztikai célra kizárólag úgy adja át, hogy gondoskodik arról, hogy azt az érintettel ne lehessen kapcsolatba hozni.
32.10. Az Adatkezelő az általa végzett adattovábbításokat a Szabályzat 3. számú függelékét képező nyilvántartás szerinti tartalommal tartja nyilván.
33.1. Az Adatkezelő köteles nyilvántartani minden olyan adatkezelési tevékenységet, amely:
33.2. Az Adatkezelő a 33.1. pont szerinti kötelezettségének a 4. számú függelékben foglaltak szerinti tartalommal tesz eleget.
33.3. Az Adatkezelő 33.1. pont szerinti kötelezettségét az adatvédelmi tisztviselő teljesíti.
33.4. Az adatvédelmi tisztviselő gondoskodik az adatvédelmi tevékenységek nyilvántartásának naprakészen tartásának felügyeletérőI.
33.5. Az adatvédelmi tisztviselő köteles a nyilvántartást a NAIH ez irányú kérésére rendelkezésre bacsátani.
33.6. Az adatvédelmi tevékenységek nyilvántartása tartalmazza:
34.1. Amennyiben az adatkezelés valamely – különösen új technológiákat alkalmazó, típusa, figyelemmel annak jellegére, hatókörére, körülményére és céljaira – valószínűsíthetően magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve, akkor az Adatkezelő az adatkezelést megelőzően hatásvizsgálatot végez arra vonatkozóan, hogy a tervezett adatkezelési műveletek a személyes adatok védelmét hogyan érintik.
34.2. Amennyiben az adatvédelmi hatásvizsgálat megállapítja, hogy az adatkezelés az adatkezelő által a kockázat mérséklése céljából tett intézkedések hiányában valószínűsíthetően magas kockázattal jár, a személyes adatok kezelését megelőzően az Adatkezelő konzultál a felügyeleti hatósággal (előzetes konzultáció). Az Adatkezelő előzetes konzultáció szükségessége esetén a felügyeleti hatóság álláspontját az érintett adatkezeléssel összefüggő döntések meghozatala során köteles figyelembe venni.
AZ ADATKEZELÉS SPECIÁLIS ESETEI
35.1. Az Adatkezelő valamennyi munkaviszonyt vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt létesítőt köteles tájékoztatni a munkavégzéssel kapcsolatos adatkezelésekről. A tájékoztatás megismeréséről az érintett írásban nyilatkozik.
35.2. A bér- és munkaügyi nyilvántartás adatai a foglalkoztatott jogviszonyával kapcsolatos tények megállapítására, a besorolási követelmények igazolására, bérszámfejtésre, társadalombiztosítási ügyintézésre és statisztikai adatszolgáltatásra használhatók fel.
36.1. Manuálisan kezelt személyes adatok
36.1.1. Az Adatkezelőnek az adatok biztonságát szolgáló intézkedések meghatározásakor és alkalmazásakor tekintettel kell lennie a technika mindenkori fejlettségére. Több lehetséges adatkezelési megoldás közül azt kell választania, amely a személyes adatok magasabb szintű védelmét biztosítja, kivéve, ha az aránytalan nehézséget jelentene az Adatkezelőnek.
36.1.2. A manuálisan kezelt személyes adatok biztonsága érdekében az alábbi intézkedéseket kell foganatosítani:
36.1.3. A 36 .1. 2. b) pontja szerinti helyiségek, illetve szekrények kulcsához való hozzáférés rendjét az Adatkezelő ügyvezetője állapítja meg, melyet az adatvédelmi tisztviselő részére tájékoztatásul megküld.
36.1.4. Az Adatkezelő munkatársa az lnfotv., a GDPR és jelen szabályzat előírásai alapján személyes adatnak minősülő adatokat tartalmazó iratokat köteles munkaidőn túl – és amelyeket lehetséges, munkaidőben is – szekrényében zárva tartani. Az asztalon és az irodában egyéb helyen hivatalos iratok csak a munkavégzés céljából és annak időtartama alatt tárolhatók.
36.1.5. A 36.1.4. bekezdésben felsorolt iratok elzárásáért az az ügyintéző felelős, akinél azok a
munkaidő befejezésekor találhatók.
36.1.6. Az egyéb szempontokon túl adatvédelmi megfontolásból azokat a helyiségeket, ahol közös használatú nyomtató vagy másológép üzemel, az adatbiztonsági követelmények figyelembevételével kell használni.
31.6.7. Személyes adatokat is tartalmazó iratot az Adatkezelő hivatali helyiségéből kivinni – munkaköri feladat ellátásának kivételével – csak a közvetlen felettes vezető engedélyével lehet. Az ügyintéző ez esetben is köteles gondoskodni arról, hogy az ne vesszen el, ne rongálódjon vagy semmisüljön meg, és tartalma illetéktelen személy tudomására ne jusson.
36.2. Elektronikusan kezelt személyes adatok
36.2.1. Amennyiben az Adatkezelő olyan elektronikus rendszerben kezel személyes adatot, amelybe csak a hozzáférési listára felvett, nyilvántartott, illetékes munkatárs léphet be, úgy az illetékes munkatársnak egyéni, titkos jelszóval kell bejelentkeznie a rendszerbe. Az adatkezelés befejeztével a rendszerből ki kell lépni. A rendszerben történt, jelszóval védett adatkezelésért az Adatkezelő felel.
36.2.2. Az adatvédelmi incidensek elkerülése érdekében a munkatárs kötelessége az egyéni jelszavának védelme. Az egyéni jelszó a munkatárson kívül kizárólag az adatkezelési szoftver fejlesztését, üzemeltetését ellátó informatikai munkatársak, valamint az adatvédelmi tisztviselő által ismerhető meg, ha az az Adatkezelőnél elvégzendő feladatuk ellátásához szükségessé válik.
36.2.3. Az adatkezelésre használt számítógépek adatbevitelre, lekérdezésre alkalmas állapotban történő, felügyelet nélkül hagyása tilos.
36.2.4. Az Adatkezelő kizárólag olyan adatkezelési rendszert alkalmazhat, amely a rendszerbe történt belépést regisztrálja, illetve a rögzített adatokról megállapítható, hogy az adatrögzítés ki által és milyen időpontban történt.
36.2.5. Az iratok telefaxon, az adatok telefonon, és egyéb elektronikus úton csak kellő körültekintéssel
és kizárólag az Adatkezelő technikai eszközeinek igénybevételével továbbíthatók.
37.1. Postai küldemények
A munkahelyre érkezett postai küldemény, amennyiben feltételezhető, hogy az személyre szóló – például „s.k.” jelzéssel ellátott vagy azon a címzett pontos neve feltüntetésre került – először a munkatársnak kell átadni. Amennyiben ilyen tartalmú levél mégis felbontásra kerül, akkor azt vissza kell zárni, és a felbontás dátumát, valamint a levél tartalmát megismerő személy nevét fel kell rajta tüntet ni.
37.2. Telefonok használatának ellenőrzése
37.2.1. Az Adatkezelő által a munkatársak rendelkezésére bocsátott mobil és vezetékes telefonokat elsődlegesen hivatalos célból lehet használni, a magáncélú használat alkalomszerűen, az erőforrások arányos igénybevételéig, csak és kizárólag kérelemre egyedi esetben engedélyezett.
37.2.2. Amennyiben az Adatkezelő, mint munkáltató a jogos érdekére hivatkozva ellenőrizni kívánja
a munkatársak telefonhasználatát, akkor ez kizárólag a hivatalos használatra terjedhet ki, a magáncélú használat ellenőrzése tilos. Az ellenőrzés során főszabály szerint az Adatkezelő biztosítja a munkatárs jelenlétét és ellenőrzés során a fokozatosság elvének betartásával jár el. Az ellenőrzés lefolytatása előtt a munkáltatói jogkörgyakorló köteles a munkatársat az adatkezelés körülményeiről tájékoztatni.
Amennyiben a munkáltatói ellenőrzés a munkatárshoz köthető híváslista ellenőrzéséhez kapcsolódik, akkor a távközlési szolgáltatótól meg kell kérni az adott telefonszámhoz tartozó részletes híváslistát olyan módon, hogy a híváslistában szereplő telefonszámok utolsó három számjegye nem felismerhető formában (anonimizáltan) szerepeljen, amely alapján a munkatárs a magáncélú hívásait kiválogathatja. Ezt az anonimizált híváslistát kizárólag az érintett munkatárs és a munkáltatói jogkörgyakorló ismerheti meg.
37.2.3. Abban az esetben, ha a munkatárs visszaadja az általa használt mobiltelefont akár a munkaviszony fennállása alatt, akár a munkaviszony megszűnésekor/megszüntetésekor, gondoskodni kell arról, hogy az eszközön tárolt esetleges magánjellegű adatokat – így telefonszámokat, üzeneteket, képeket, filmeket, egyéb formájú és tartalmú adatokat – az érintett lementhesse, majd azokat visszaállíthatatlan módon törölni kell. A munkatárs köteles a magánjellegű tartalmak eltávolításáról jelen Szabályzat 8. számú függelékben foglaltak szerinti formában és tartalommal írásbeli nyilatkozatot tenni. A készüléket csak azt követően lehet átadni harmadik személy részére, ha az eszközkiadásért felelős személy meggyőződött arról, hogy azon magánjellegű adat már nincs, vagy nem fellelhető. Az eljárást lefolytató személyt a megismert magánjellegű adatok tekintetében titoktartási kötelezettség terheli, azt harmadik személy részére nem adhatja át, rá vonatkozó információt nem közölhet.
37.3. E-mail postafiók használatának és ellenőrzésének adatvédelmi szabályai
37.3.1. Az Adatkezelő a munkavégzés céljára rendelkezésre bocsátott e-mail postafiókot hivatalos célból adja át a munkatársnak, mely fiók magáncélra nem használható.
37.3.2. Az Adatkezelő informatikai rendszereinek üzembiztos működéséért felelős Informatikai Referense {IR} jogosult az e-mail postafiók tárolókapacitását meghatározni, az e-mailhez csatolt fájlok méretét és formátumát korlátozni, és köteles az ezzel kapcsolatos információkról a munkatársakat szükség szerint, de legalább félévente e-mailben tájékoztatni. E beállításokat, és a szervezeti egység által meghatározott további felhasználói szabályokat a munkatársak kötelesek betartani.
37.3.3. A munkatárs további nem üzleti e-mail postafiókokat a munkahelyi számítógépen nem nyithat meg, és nem használhat.
37.3.4. Az Adatkezelő, mint munkáltató jogos érdekére hivatkozva ellenőrizheti a munkatárs által folytatott hivatalos levelezést a jelen Szabályzatban foglaltak betartásával. Az ellenőrzés során az Adatkezelő fő szabály szerint biztosítja a munkatárs személyes jelenlétét, továbbá az ellenőrzés során a fokozatosság elvének betartásával jár el. Az ellenőrzés alapját az Adatkezelő által elkészített érdekmérlegelési teszt eredménye adja. Az ellenőrzésre jogosult munkáltatói jogkör gyakorló köteles a munkatársat dokumentált módon, a tényleges ellenőrzés megkezdése előtt tájékoztatni, hogy mely, pontosan meghatározott érdek miatt kerül sor az ellenőrzésre. A munkatárs az ellenőrzés során az e mail tartalmának megtekintése előtt köteles jelezni az Adatkezelőnek, illetve az Adatkezelő képviseletében eljáró személynek, ha az adott e-mail személyes adatot tartalmaz. A munkaköri feladatokkal kapcsolatos e-mailek tartalmát az Adatkezelő korlátozás nélkül vizsgálhatja.
37.3.5. Amikor a hivatalos e-mail postafiók tartalmát az Adatkezelő ellenőrizni kívánja – a lépcsőzetes ellenőrzési rendszer alapján -, elsősorban a levelek fejlécének listáját jogosult az IR-től megkérni. A lista tartalmazhatja a postafiókba érkezett és onnan küldött levelek címzettjeit, tárgyát, valamint, amennyiben további adat ismerete szükséges a küldés vagy fogadás időtartamát, és az esetlegesen csatolt fájl nevét, méretét. A lista megismerését követően a munkáltatói jogkörgyakorló kijelölheti azokat a leveleket, amelyeket a munkatársnak át kell adnia, aki a kérést csak abban az esetben jogosult megtagadni, ha a levél magánjellegű. A magánjellegű levelek tartalmát az Adatkezelő nem ismerheti meg. A tilalom ellenére folytatott magánjellegű levelezés esetében ugyanis a levél tartalmának megismerése nem szükséges a munkatárssal szemben esetlegesen alkalmazandó munkajogi jogkövetkezményekhez. Ilyen levelek törlésére a munkáltatói jogkörgyakorló jogosult felszólítani a munkatársat, a munkatárs pedig köteles eleget tenni a felszólításnak
37.3.6. Amennyiben olyan időpontban kellene az e-mail postafiókban tárolt levelek közül a szükséges hivatalos tárgyú leveleket kiválogatni, amikor az érintett munkatárs tartósan nem tartózkodik a számítógép mellett, az érintett kijelölhet olyan munkatársat, aki helyette a postafiókba belépve ezt megteheti. Ennek hiányában a közvetlen vezető jelölhet ki két személyt, akik együttes jelenlétük mellett csak a meghatározott, hivatalos tárgyú leveleket menthetik le a postafiókból, a nem hivatalos tárgyú levelek tekintetében azonban titoktartási kötelezettsége áll fenn, annak tartalmát nem adhatják át, arról információt nem közölhetnek a vezetővel, vagy más személlyel.
37.3.7. Amennyiben a munkatársat felmentik a munkavégzés alól, a felmentés időtartamára, illetve a munkavégzésre irányuló jogviszonya megszűnésétől számított legfeljebb három hónapos időtartamban a munkatárs e-mail címét a munkatárs és más munkatársak számára hozzáférhetetlenné kell tenni (zárolni), valamint olyan informatikai beállítást kell életbe léptetni, amely a postafiók címre küldött levél feladóját automatikus válaszban arról tájékoztatja, hogy:
37.3.8. A 37.3.7. pontban deklarált határidő leteltét követően az e-mail postafiók címet inaktívvá kell tenni, vagyis olyan informatikai beállítást kell életbe léptetni, amely megakadályozza, hogy a postafiók további levelet fogadhasson.
37.3.9. A 37.3.7. pont szerinti tájékoztatásban nem lehet adatot, információt szolgáltatni arról, hogy az e-mail postafiók használata mely okból szűnt meg, illetőleg, hogy az érintett munkatárs jogviszonya megszűnt-e, ha igen, a megszűnés mely okból történt.
37.3.10. A postafiók hozzáférhetetlenné, illetve inaktívvá tétele mellett tilos olyan beállítás alkalmazása, mely a postafiókba érkező leveleket más e-mail címre továbbítaná.
37.3.11. A munkatárs számára az utolsó munkában töltött napján – de legkésőbb az attól számított őt munkanapon belül – biztosítani kell, hogy az esetlegesen postafiókjába érkezett magán jellegű leveleit a postafiókjából lementhesse. E mentést csak akkor kontrolálhatja egy erre kijelölt munkatárs, ha a jogviszony megszűnésének oka azt indokolja. Ebben az esetben a kijelölt munkatársat titoktartási kötelezettség terheli a tudomására jutott magánjellegű adatok tekintetében.
37.3.12. Ha a postafiók olyan jellegű hivatalos levelezést tartalmaz, amely a későbbi feladatok ellátása tekintetében szükséges lehet, és a dokumentumok lementése az Adatkezelő részére aránytalan nehézséget okoz, akkor a magánjellegű adatok lementését és végleges eltávolítását követően a postafiók tovább működtethető, melyről az érintett munkatársat is tájékoztatni kell. A postafiókban a továbbiakban csak hivatalos tárgyú levelek kezelhetők.
37.4. A munkatársak rendelkezésére bocsátott internethasználatnak és ellenőrzésének adatvédelmi szabályai
37.4.1. A munkatársak rendelkezésére bocsátott internet kapcsolat célja elsődlegesen a hatékony munkavégzés elősegítése, emellett a szolgáltatás magán célú használata – az Adatkezelő üzleti érdekeinek, jó hírnevének sérelme, valamint az informatikai rendszer kapacitásainak aránytalan korlátozása nélkül – megengedett.
37.4.2. Az Adatkezelő informatikai rendszereinek üzembiztos működéséért felelős informatikai referense (IR) az internet felhasználást korlátozni, és meghatározni azokat a kulcsszavakat, amelyeket tartalmazó weboldalak megnyitását az informatikai rendszer automatikusan elutasít. Ezen szabályokat a vonatkozó belső szabályzat tartalmazza.
37.4.3. Amennyiben megalapozottan vélelmezhető, hogy a munkatárs az internet kapcsolatát a fenti szabályok megsértésével használja, az ügyvezető a szabályszegés körülményeit fő szabály szerint személyes elbeszélgetés útján köteles tisztázni.
37.4.4. Amennyiben 37.4.3. pontban foglalt eljárás nem vezetne eredményre, az ügyvezető kérheti az IR bevonását azzal, hogy az érintett munkatárs számítógépen megnyitott weboldalak listáját részére adják át. Ebben az esetben az adatkezelés jogalapját az Adatkezelő jogos érdeke képezi, amely az általa elvégzett érdekmérlegelési teszten alapul. Az Adatkezelő listát fő szabály szerint az érintett munkatárs jelenlétében jogosult ellenőrizni, és a nem hivatalos jellegű adatokat csak a szükséges mértékben és ideig kezelheti, azzal, hogy azokat részleteiben nem ismerheti meg, nem kezelheti, pusztán az esetleges munkajogi következmények megállapításához szükséges mértékben jogosult az adatokat észrevételezni.
37.5. A munkatárs munkaállomásának ellenőrzése
Azt a területet, ahol a munkatárs dolgozik – így például az íróasztalának fiókját – munkaügyi célból nem lehet ellenőrizni. Amennyiben egyéb célból az ellenőrzés szükségessége felmerül, úgy azt csak abban az esetben lehet megtenni, ha a vonatkozó jogszabályi rendelkezések azt lehetővé teszik, és ezt az adatvédelmi tisztviselő előzőleg jóváhagyta. A munkatársat minden esetben teljeskörűen tájékoztatni kell előzetesen az ellenőrzéssel kapcsolatban megvalósuló adatkezelésről.
37.6. Elektronikus megfigyelőrendszer alkalmazása
Amennyiben az Adatkezelő a munkáltatói ellenőrzés körében elektronikus megfigyelőrendszert kíván alkalmazni, az erre vonatkozó rendelkezéseket külön szabályzatban kell megfogalmaznia. Az ellenőrzéshez fűződő legitim érdek mérlegelése során tekintettel kell lenni az alábbi adatkezelési korlátokra:
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
Jelen Szabályzat 2024. április 20. napján lép hatályba.
Az Adatkezelő gondoskodik arról, hagy a Szabályzatot a vele munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személyek, illetve az általa megbízott adatfeldolgozók megismerjék.
COPYRIGHT JUST4MUSIC - Minden jog fenntartva.